ŠKODA 130 RS oslávila 40 rokov


ŠKODA 130 RS, jeden z najúspešnejších pretekárskych automobilov 70. a 80. rokov vo svojej kategórii, oslavuje štyridsiatku. V sezóne 1975 sa pretekársky automobil, známy ako Porsche východu, prvýkrát postavil na štartovú čiaru. V nasledujúcich rokoch dosiahla ŠKODA 130 RS početné popredné umiestnenia v rally a okruhových pretekoch. Najväčšími úspechmi boli víťazstvá na majstrovstvách Európy cestovných automobilov v roku 1981 a tiež dvojnásobné víťazstvo v Rallye Monte Carlo 1977 v kategórii do 1 300 cm3.

ŠKODA 130 RS je vynikajúcim zástupcom 114 rokov trvajúcich aktivít značky ŠKODA na poli motoristického športu. „Model 130 RS dodnes potvrdzuje výbornú povesť motoršportu značky ŠKODA," hovorí Michal Velebný, koordinátor reštaurátorskej dielne ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi. „Vytvoriť toto pretekárske auto nebolo vo vtedajšom komunistickom Československu jednoduché a skutočnosť, že sa to podarilo, je dôkazom technologickej kompetencie a zapálenosti vtedajších vývojárov a technikov firmy ŠKODA," pokračuje Michal Velebný.

Šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek dopĺňa: „ŠKODA je hrdá na svoju veľkolepú tradíciu motoristického športu a ikony pretekárskych automobilov, akou je práve 130 RS. Vedomie vynikajúcej histórie motoristického športu značky nás motivuje aj dnes. Štyri víťazstvá vo WRC 2, štyri národné tituly pre nový automobil ŠKODA Fabia R5 a štvrtý titul APRC v rade pre značku ŠKODA sú skvelou bilanciou sezóny 2015."







ŠKODA 130 RS bola v 70. a 80. rokoch 20. storočia považovaná za Porsche východu. Už rok pred jej prezentáciou položila automobilka ŠKODA s tromi prototypmi pretekárskych automobilov ŠKODA 200 RS základ pre novú éru motoršportu značky. Motívom bolo želanie, dostať sa na štart aj v pretekárskych triedach s vyššími zdvihovými objemami. Dovtedy sa značka zúčastnila hlavne pretekov v triedach do 1 300 cm3. S automobilom 200 RS použila ŠKODA prvýkrát rozširujúce označenie RS - skratku slov Rally Sport.

Keďže však prototypy 200 RS nebolo možné homologovať podľa nových predpisov, pristúpila ŠKODA k stavbe pretekárskeho automobilu 130 RS. Novinka vážila iba 720 kg, vybrané diely karosérie automobilu ŠKODA 130 RS boli z hliníkovej zliatiny - strecha, kapota a vonkajšie plechy dverí. Blatníky a kryt motora boli vyrobené zo sklolaminátu.

Vpredu využila ŠKODA prednú nápravu z typu 200 RS, zadná náprava bola skonštruovaná nanovo. Skelet automobilu, pochádzajúci zo sériového modelu ŠKODA 110 R, dostal robustný ochranný rám.
ŠKODA 130 RS mala motor s objemom 1,3 litra s ventilovým rozvodom OHV a výkonom až 140 koní. Automobil s ním dokázal zrýchliť až na 220 km/h. Konštrukcia motora, určeného pre preteky, sa vyznačovala okrem iného dvoma dvojitými karburátormi Weber, osemkanálovou hlavou valcov a mazaním so suchou kľukovou skriňou. Blok motora bol z hliníkovej zliatiny, hlava valcov zo sivej liatiny. Bola použitá štvorstupňová prevodovka. Najprv existovala aj verzia s piatimi rýchlosťami, ktorá však od roku 1976 nebola kvôli homologačným predpisom používaná.

Výsledok spojenia modernej techniky, ľahkej konštrukcie a starostlivého ladenia bol pôsobivý. Už v prvej pretekárskej sezóne v roku 1975 išlo nový pretekársky automobil ŠKODA veľmi úspešne na štart okruhových pretekov československého Pohára mieru a priateľstva. Na prvých troch miestach celkového hodnotenia skončila ŠKODA 130 RS.

V ďalších rokoch nasledovali na okruhoch početné popredné umiestnenia v renomovaných pretekoch v tuzemsku i zahraničí. Najväčším úspechom bolo celkové víťazstvo automobilov ŠKODA 130 RS na majstrovstvách Európy cestovných vozidiel v roku 1981, rok predtým získala značka ŠKODA vynikajúce tretie miesto.
O skvelé výsledky sa ŠKODA 130 RS postarala aj v národných a medzinárodných rally. Už vo svojej prvej rally sezóne v roku 1976 automobil získal triumfy na domácich pretekoch, hviezdny okamih však prišiel na prestížnej Rely Monte Carlo 1977 - prvé dve miesta v triede do 1 300 cm3. Víťazné automobily riadili posádky Blahna/Hlávka a Zapadlo/Motal. O rok neskôr nasledovalo víťazstvo na Rally Švédska, v roku 1980 ovládla ŠKODA 130 RS domácu Barum rally, kde obsadila 1. až 5. miesto.


Úspešná éra automobilu ŠKODA 130 RS skončila v roku 1983, kedy s konečnou platnosťou vypršala už predĺžená homologácia FIA. ŠKODA pokračovala v aktivitách v oblasti motoršportu s automobilom ŠKODA 130 LR, ktorý však už na úspechy automobilu ŠKODA 130 RS nadviazal v menšom rozsahu.


Povesť dravých modelov ŠKODA RS, založená automobilom ŠKODA 130 RS, je dnes synonymom výkonnosti a emócií. Najmladším modelom ŠKODA RS je nová Octavia RS 230 - najsilnejšia verzia úspešného automobilu ŠKODA Octavia RS. Benzínový štvorvalec 2,0 TSI v jej prípade disponuje výkonom 230 koní a automobil s ním zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, Octavia RS 230 je aj tak najrýchlejšou sériovo vyrábanou Octaviou všetkých čias.


Víťazstvá v pretekoch po celom svete podčiarkujú technologickú kompetenciu značky. ŠKODA je v motoristickom športe aktívna od roku 1901. Vtedy, iba dva roky po prezentácii prvého motorového bicykla Laurin & Klement, sa mladý jazdec Narcis Podsedníček na jednovalcovom motocykli L&K zúčastnil diaľkových pretekov Paríž-Berlín.

Okrem 40 rokov automobilu ŠKODA 130 RS si ŠKODA AUTO v tomto roku pripomína ďalšie významné jubileá. K nim patrí 120 rokov od založenia spoločnosti Václavom Laurinom a Václavom Klementom a 110 rokov výroby automobilov v Mladej Boleslavi. ŠKODA je tak jedným z najstarších výrobcov automobilov na svete. Firma, ktorú založili Laurin a Klement roku 1895, sa rozvinula do medzinárodne úspešného veľkosériového výrobcu so siedmimi modelovými radmi a približne 40 modelovými variantmi. Viac ako 17 miliónov automobilov ŠKODA, vyrobených od roku 1905, podčiarkuje silu značky.




TECHNICKÉ ÚDAJE – ŠKODA 130 RS

Zdvihový objem 1289 cm3

Vŕtanie x zdvih 75,5 x 72 mm

Najvyšší výkon až 140 k pri 8000 ot./min

Pneumatiky 165-13 až 215/50-13

Dĺžka 4020 mm

Šírka 1720 mm

Výška 1340 mm

Rázvor 2400 mm

Rozchod vpredu/vzadu 1410/1366 mm

Najvyššia rýchlosť až 220 km/h


Autor: Afi.sk
Zdroj a foto: Škoda Auto