7 praktických rád ako pripraviť auto na zimu




V niektorých oblastiach Slovenska už majú motoristi prvé skúsenosti s tohtoročným snehom za sebou a mnohí z nich ostali prekvapení. Prípravu automobilu na zimnú sezónu netreba podceniť a nechávať ju až na poslednú chvíľu, pretože v zimnom období dochádza k rýchlym a nečakaným zmenám počasia, a tým aj podmienok na vozovke. Pre motoristov, ktorí ešte s prípravou nezačali, ponúkajú odborníci zo ŠKODA AUTO Slovensko odporúčania, ako sa na zimu dobre pripraviť.

„S prípravou auta na zimu treba začať už dnes. Sneh a mráz môžu prekvapiť kedykoľvek a kdekoľvek, pretože počasie sa v tomto období mení veľmi rýchlo a nepredvídateľne. Pre motoristov sme pripravili niekoľko odporúčaní, ako predchádzať nečakaným udalostiam a na čo sa zamerať v rámci prípravy automobilu na zimnú prevádzku,“ hovorí Róbert Hukel, vedúci popredajných služieb spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko. 



Prezujte už teraz
Používanie zimných pneumatík na Slovensku je povinné, ak je na vozovke súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza. Všeobecným pomocníkom je ukazovateľ priemernej dennej teploty na úrovni 7°C. Netreba zabudnúť, že nové pneumatiky je nutné ešte zabehnúť, pretože optimálne vlastnosti získavajú približne po 300 km. Počas zimy je dôležitá aj pravidelná kontrola prípadného poškodenia, následne vyváženie, kontrola tlaku, ako aj kontrola, či na kolese nie sú uchytené časti snehu alebo ľadu, čo môže mať za následok trasenie volantu. Zimné pneumatiky by mali ostať na aute približne do konca marca. Akékoľvek zimné pneumatiky sú v zime lepšie ako letné. Šetriť na pneumatikách neodporúčame - sú tým, čo drží auto na vozovke. 




Jazdite plynulo a brzdite s citom
Brzdová sústava je nemej dôležitá ako zimné pneumatiky. Brzdy musia byť v stopercentnom stave, skontrolovať treba aj brzdovú kvapalinu. V zimných mesiacoch sa snažte vyhýbať prudkému brzdeniu a vysokým rýchlostiam. Zrýchľujte plynulo, dodržiavajte väčšiu vzdialenosť medzi automobilmi a pri brzdení nerobte trhavé pohyby volantom. Ak cestujete na hory, vhod môžu prísť aj snehové reťaze či vrecko plnené soľou alebo pieskom. Odporúčame si nasadzovanie reťazí nacvičiť v teple garáže alebo krytého parkoviska.



Nezabudnite na akumulátor a zapaľovaciu sústavu
V zime je akumulátor nadmerne namáhaný a môže ľahko zradiť. Kontrola a premeranie, resp. výmena akumulátora za nový ušetrí nechcené problémy na ceste. Majiteľom starších automobilov odporúčame skontrolovať zapaľovaciu sústavu aj sviečky. V aute sa oplatí mať aj štartovacie káble. Neodporúčame auto roztláčať, alebo rozťahovať, mohli by ste zničiť katalyzátor.




Vidieť a byť videný
Netreba zabudnúť ani na správne fungujúce osvetlenie automobilu. Nechajte si všetky svetlá skontrolovať a nastaviť tak pre svoju bezpečnosť, ako aj pre bezpečnosť ostatných. Rovnako myslite aj na náhradnú sadu žiaroviek, poistiek a overte si, kde máte uložený výstražný trojuholník. Pokiaľ vám niečo v aute chýba, navštívte autorizovaný servis, kde vám odborníci pomôžu s výberom vhodnej súpravy.

Pre bezpečnosť na ceste je dôležité aj dôkladné očistenie auta od snehu a námrazy. V prípade zapríčinenia nehody s nesprávne vyčisteným autom môžete mať problémy nielen s políciou, ale aj s poisťovňou. Nezabudnite mať v aute pripravenú metličku na sneh a škrabku na ľad. Klimatizácia môže byť vynikajúcim partnerom nielen v lete, ale aj v zime. Dobre fungujúca klimatizácia v zime pôsobí proti zahmlievaniu okien a prispieva tak k bezproblémovému výhľadu z auta, a tým aj k vašej bezpečnosti.



V akom stave je ostrekovacia sústava a stierače?
K dobrému výhľadu z interiéru automobilu patria aj kvalitné stierače. V autorizovanom servise vám najlepšie poradia, či sú vaše stierače v dobrej kondícii a aký druh je pre vaše auto vhodný. V zime sú stierače spolu s ostrekovačmi oveľa viac využívané, a preto nezabudnite preveriť ich funkčnosť v predstihu. Nezabudnite skontrolovať funkčnosť ostrekovacej sústavy a vymeniť letnú náplň za zimnú v odporúčanej koncentrácii.



Ako zahriať motor v zime
V zime nenechávajte motor bežať na voľnobeh, k zahriatiu mu tým nepomôžete. Bez ohľadu na to, či máte benzínový alebo dieselový motor, najlepšie motor zahrejete pri plynulej jazde. Kým motor nie je zahriaty, odporúčame jazdiť v nízkych otáčkach a nevytáčať motor. Majitelia dieselových motorov by mali toto pravidlo dodržiavať o to dôslednejšie, že motory tejto konštrukcie sa zahrievajú pomalšie ako benzínové. Rovnako tak motory vybavené turbodúchadlom treba zahrievať citlivo a „nedupať“ na plyn hneď po naštartovaní. Pri dodržiavaní uvedených jednoduchých pravidiel vám to motor vráti v podobe dlhšej životnosti a spoľahlivej prevádzky.



Na koho sa obrátiť v núdzi
V prípade poruchy, nehody alebo akejkoľvek nepredvídateľnej situácie sa motoristi môžu obrátiť na asistenčné služby daného výrobcu. Odporúčame preveriť si, čo všetko pokrýva poistenie a aké sú podmienky pri využití asistenčných služieb. 






Autor: Afi.sk
Zdroj: Škoda Auto
Foto: blog.greenflag.com