Poradíme vám ako jazdiť v dopravnej zápache





Podľa odborníkov je práve Veľká noc obdobím, keď sa na našich cestách tvoria najväčšie kolóny a keď hrozí nebezpečenstvo nielen časového sklzu, ale aj havárií. Hyundai sa v rámci svojej orientácie na rodinu obrátil na expertov, ako správne jazdiť v kolónach, aby vodiči neohrozili seba ani svojich spolujazdcov. Z výsledkov vyplýva, že Slováci podceňujú hlavne plynulú jazdu, dostatočný odstup áut a časté predbiehanie sa z jedného pruhu do druhého. Na prevenciu nehôd v kolónach je potrebný aj dobrý technický stav vozidla a hlavne psychická pohoda šoféra.    



Základom efektívnej a bezpečnej jazdy v kolónach je dodržiavanie rovnakej rýchlosti, akú majú ostatné autá. Veľa vodičov si vôbec neuvedomuje, že premávka sa spomaľuje nielen vo chvíli, keď niektoré z áut v kolóne idú pomalšie, ale aj keď idú rýchlejšie. Jazdou brzda, plyn a preraďovaním sa v pruhoch vodič síce môže získať pre seba náskok pár metrov, ale následne tým spomalí celú kolónu a vzniká zápcha. 



Ďalším z faktorov, ktoré majú vplyv na tvorbu kolón, je nerešpektovanie tzv. zipsového pravidla. Na konci jazdného pruhu by sa mali vodiči ďalej zaraďovať tak, že každé auto v pokračujúcom pruhu pustí pred seba auto z končiaceho pruhu. Motoristi, ktorí sa chcú zaradiť, však musia využiť celú dĺžku svojho jazdného pruhu, inak tento spôsob výrazne stráca na efektivite. No a aby sme nezabudli, dôležité sú aj maličkosti. Ak sa napríklad jedno auto pokazí a ostane stáť na kraji, neznamená to, že sa naň všetci, čo ho obchádzajú, musia pozrieť. Len letmý pohľad a spomalenie každého vodiča rozšíri zápchu o desiatky minút. V kolónach je veľmi dôležitá aj prevencia. Vo chvíli, keď vodič zbadá pred sebou stojace autá, mal by ihneď zapnúť výstražné svetlá a signalizovať tak ostatným, aby brzdili. Minimalizuje to riziko havárií spôsobených únavou a nepozornosťou. No a poslednou, ale možno najdôležitejšou vecou z pohľadu vodiča sú pevné nervy.


V zápche trpí aj auto a jeho dielce. Najviac zaťažená je spojka, najviac trpí, keď auto úplne zastane a potom sa z nuly opäť rozbehne. Podstatne lepšie je preto jazdiť plynule, a ak je to možné, zachovať pri spomalení kolóny aspoň minimálnu rýchlosť. Ak vodič dobre pozná svoje auto, je veľmi vhodné, ak bude minimalizovať dĺžku trenia spojky, prospeje to jej životnosti.


Podľa skúseností zo slovenských veľkonočných ciest môže byť kolóna dlhá aj niekoľko desiatok kilometrov, preto je veľmi vhodné vydať sa na cestu tiež s plnou nádržou. Vodiči musia mať istou, že aj pri očakávanej vyššej spotrebe nezostanú stáť ďaleko od pumpy. 



Autor: Afi.sk
Zdroj: Hyundai
Foto:pixabay